רישום נישואין הלכתי


ראש בית הדין "ירושלים" הרב אברהם דוב לוין זצ"ל (אשר עד לפרישתו לגימלאות היה רב פוסק ומנהל אגף הנישואין ברבנות ירושלים) הקים בתוך "בית דין ירושלים" מחלקת רישום נישואין הלכתי, לכל אלו המבקשים לבדוק את יחוסם וכשרותם לנישואין על פי כל כללי ההלכה למהדרין.


ראש בית הדין לשעבר הגאון רבי אברהם דב לוין זצ

לטענתו של הרב לוין זצ"ל - עד לפני יותר משלושים שנה הייתה קיימת ברבנות רשימה מרוכזת של פסולי קהל, ומי שנרשם לנישואין ברבנות היה יכול לסמוך על כך שכאשר אישרו את כשרות נישואיו, אישרו בעצם שאינו נושא בן/בת זוג מאותה רשימה חלילה.

הרשימה נחתמה ונסגרה ואינה רלוונטית עוד. שמות חדשים לא הוכנסו אליה. לא כאלו שהם צאצאים של פסולי הקהל שהיו רשומים ואשר פסלות האב או האם שלהם עוברת לילדיהם. ואף לא כאלו חדשים שפסולם הוברר כדת וכדין ע"י רבנים או דיינים בבתי הדין של הרבנות בהליכי גירושין וכדומה.

עוד טען הרב לוין זצ"ל - כי אלפי, ואולי רבבות, שמות של בודדים ומשפחות שנושא יהדותם נבדק בבתי הדין במסגרת בירור יהדות לעולים חדשים, ונמצאו גוים גמורים (למרות הצהרותיהם שהינם יהודים, ולמרות היות חלקם רשומים במשרד הפנים כיהודים). מהם לא מעט שהשתמשו במסמכים מושאלים ולעיתים אף מזוייפים על מנת להוכיח "יהדות", ונתפסו. רשימת כל אלו הועברה לרבנות על מנת שלא יצליחו בהמשך להתחתן עם יהודים, אבל הם לא הוכנסו לרשימה. כי כאמור לעיל, אין רשימה.

את כל נסיונו ומומחיותו המיוחדים של הרב לוין זצ"ל בבירור וברישום נישואין תרם למחלקה זו בתיאום עם מנהלי מחלקות נישואין ורבנים מורשים לנישואין, וכן עם גופים מחוץ לרבנות שאינם מעוניינים להיות קשורים בהכרח אליה. 

מחלקה ייחודית זו פעילה כבר למעלה מ-20 שנה, ורבים הפונים אליה להרשם ולקבל תעודות כשרות ויוחסין למהדרין.


למעבר למערכת בקשות ופתיחת תיק חדש לחץ כאן

למעבר לסדרי הדין והנהגות הדיינים ב"בית דין ירושלים" לחץ כאן


חזור אל "לקריאה נוספת"